Stipendium till masterstudent inom humanekologi

sara frenning står med diplom.foto
Sara Frenning. Foto: outdoor.se

Grattis säger vi till Sara Frenning som läst masterprogrammet i humanekologi på institutionen och som fått Outdoors stipendium på 10.000 kronor för sin mastersuppsats  "A Heavy Burden. Coloniality and Exploitation of the Subaltern in Nepal’s Mountain Tourism Industry".

Motiveringen löd:
"Juryn anser att Saras uppsats är både tänkvärd och läsvärd och att hon kommer med flera nya vinklar och insikter kring turismen i Nepal. Med sin uppsats bidrar Sara till en större kunskap kring hur vandrings- och klättringsindustrin påverkar lokala arbetare och hur industrin rättfärdigar dåliga arbetsförhållanden och maktdynamiker. Sara lyfter fram nya vinklar och en inblick bakom kulisserna av en industrin som de flesta bara känner till genom flashiga bergsbestigningsbilder och historier. Detta genom intervjuer med de lokala arbetarna. Hon erbjuder en annan syn på turismen i Nepal och belyser vilka effekter den har haft och hur den kan bli bättre."

Läs Saras uppsats om bergsturismen i Nepal.