Till Koglin
Universitetslektor
Bicycle planning – A literature review
Cykelplanering - En litteraturstudie
Författare
Summary, in Swedish
böcker har ingått. Genom denna litteraturstudie har kunskap samlats om cykelplanering, policyer och andra faktorer som påverkar användningen av cykeln för dagliga transporter. Ambitionen var att samla in de flesta state-of-the-art forskningspublikationer som berör dessa frågor. Genom litteraturstudien blev det uppenbart att cykelns attraktionskraft bör ses i
förhållande till bilen. Om motoriserade transportsätt är mer attraktiva att använda (t.ex. genom parkeringsnormer, kostnader, framkomlighet) kommer det också att vara svårt att övertyga människor att använda cykeln i stället för bilen. Det blev också tydligt att det finns stora skillnader i hur forskning kring cykling och cykelplanering bedrivs och att det saknas forskning baserat på före- och efterstudier. Men resultaten är trots detta ofta mycket samstämmiga.
Resultaten visar bland annat att cykelinfrastrukturen har stor betydelse. Detta innebär att om rätt infrastruktur byggs tenderar människor att använda cykeln oftare. När det gäller policyer för cykling tycks tidsfaktorn vara viktig. Detta innebär att med policyer och strategier som är konsistenta över längre tidsperioder ökar också deras inverkan på användningen av cykeln.
Avdelning/ar
- Trafik och väg
Publiceringsår
2016-12-22
Språk
Engelska
Fulltext
- Available as PDF - 502 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Rapport
Förlag
Lunds universitet, LTH, instutionen för teknik och samhälle, trafik och väg
Ämne
- Transport Systems and Logistics
Nyckelord
- bicycle planning
- urban
- Sustainable transport
- factors
Status
Published
Projekt
- Planering av strategisk cykelinfrastruktur
Report number
Bulletin