Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Till Koglin

Till Koglin

Universitetslektor

Till Koglin

Bicycle planning – A literature review

Cykelplanering - En litteraturstudie

Författare

  • Hampus Ekblad
  • Åse Svensson
  • Till Koglin

Summary, in Swedish

Ökad cykling har stor betydelse för ett hållbart transportsystem. För att öka andelen resor med cykel måste dock trafik- och cykelplaneringen ta itu med ett flertal olika problem. Det är emellertid inte alltid fullständigt klart vad som behövs gällande planering för att öka cyklingen. Denna rapport är resultatet av en litteraturstudie om hur olika faktor kopplade till cykelplanering påverkar benägenheten att välja cykeln för transport. Litteraturstudien genomfördes i sökmotorn GoogleScholar och endast vetenskapliga rapporter, artiklar och
böcker har ingått. Genom denna litteraturstudie har kunskap samlats om cykelplanering, policyer och andra faktorer som påverkar användningen av cykeln för dagliga transporter. Ambitionen var att samla in de flesta state-of-the-art forskningspublikationer som berör dessa frågor. Genom litteraturstudien blev det uppenbart att cykelns attraktionskraft bör ses i
förhållande till bilen. Om motoriserade transportsätt är mer attraktiva att använda (t.ex. genom parkeringsnormer, kostnader, framkomlighet) kommer det också att vara svårt att övertyga människor att använda cykeln i stället för bilen. Det blev också tydligt att det finns stora skillnader i hur forskning kring cykling och cykelplanering bedrivs och att det saknas forskning baserat på före- och efterstudier. Men resultaten är trots detta ofta mycket samstämmiga.
Resultaten visar bland annat att cykelinfrastrukturen har stor betydelse. Detta innebär att om rätt infrastruktur byggs tenderar människor att använda cykeln oftare. När det gäller policyer för cykling tycks tidsfaktorn vara viktig. Detta innebär att med policyer och strategier som är konsistenta över längre tidsperioder ökar också deras inverkan på användningen av cykeln.

Avdelning/ar

  • Trafik och väg

Publiceringsår

2016-12-22

Språk

Engelska

Dokumenttyp

Rapport

Förlag

Lunds universitet, LTH, instutionen för teknik och samhälle, trafik och väg

Ämne

  • Transport Systems and Logistics

Nyckelord

  • bicycle planning
  • urban
  • Sustainable transport
  • factors

Status

Published

Projekt

  • Planering av strategisk cykelinfrastruktur

Report number

Bulletin