Till Koglin

Till Koglin

Råd och riktlinjer för cykelinfrastruktur – en litteraturstudie med avseende på korsningspunkter mellan cyklande och motorfordonstrafik

• Åse Svensson
  • Stefanie Engel
  • Till Koglin

Denna rapport är resultatet av en litteraturstudie kring råd och riktlinjer för utformning av cykel-infrastruktur med avseende på korsningspunkter med motorfordonstrafik. Referenser har hämtats från handböcker i främst Sverige, Danmark, Nederländerna, Storbritannien och Tyskland samt från relevant forskning där sådan funnits tillgänglig. Studien visar att fokus i dessa råd och riktlinjer ligger på att åstadkomma trafiksäkra utformningar för cykeltrafiken. Om detta verkligen är vad som också erhålls kan denna studie tyvärr inte svara på då referering i de flesta handböcker är bristfällig. I dessa handböcker saknas ofta, med några undantag, cykelflödets betydelse för ut-formningen, råd och riktlinjer för att öka cyklandes framkomlighet samt betydelsen av olika grupper av cyklande för utformningen.

• Trafik och väg

Bulletin / 3000

Rapport

Lund University Faculty of Engineering, Technology and Society, Traffic and Roads, Lund, Sweden