Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Till Koglin

Till Koglin

Universitetslektor

Till Koglin

Geografisk tillgänglighet för cykling i städer - Underlag för modellutveckling

Författare

  • Kerstin Robertson
  • Till Koglin

Summary, in Swedish

Stads- och trafikplanering är komplext och som konstaterades inledningsvis i denna rapport har cyklingen generellt sett minskat i Sverige och svenska städer trots målsättningar och ambitioner om motsatsen. En möjlig orsak till detta är att det dels är svårt att skapa sig en samlad överblick över vilka faktorer som påverkar valet att cykla, dels är svårt att skapa sig en samlad överblick över hur dessa faktorer ser ut i en specifik stad. En modell för analys av geografisk tillgänglighet för cykling i städer kan vara ett stöd för att åstadkomma denna överblick och därmed för att identifiera de faktorer som är kritiska för valet att cykla.
Denna översikt utgör underlag för utvecklingen av en modell som beräknar tillståndet avseende olika relevanta oberoendevariabler av betydelse för cyklingen i städer (oberoendevariabel) i form av indikatorer och index. Detaljutformningen av modellen beror av vilken information och vilka data som finns tillgängliga i svenska städer, men den principiella utformningen är densamma. Underlag för utformningen av en modell föreslås utgöras av:
1. Oberoendevariabler som har identifierats som av betydelse för cyklingen i olika publicerade studier.
2. Information och data som finns tillgängliga i svenska kommuner.
Utgångspunkten för utformningen av en modell är befintlig kunskap som finns om faktorer som påverkar valet att cykla. För närvarande finns ingen modell som innehåller den samlade information som krävs som underlag för en effektiv cykelplanering. Det finns dock exempel på modeller som har tagits fram för analyser av geografisk tillgänglighet i städer som bedöms ha en utformning som kan vidareutvecklas och anpassas för cykelplanering.

Avdelning/ar

  • Trafik och väg

Publiceringsår

2017

Språk

Svenska

Volym

Working Paper

Dokumenttyp

Working paper

Förlag

K2 - Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik

Status

Published

Projekt

  • Planering av strategisk cykelinfrastruktur