Freja Marie Hegelund

Doktorand

Freja Marie Hegelund

Mere end bare et bad : Intim socialitet i japansk badepraksis

Mer än bara ett bad

• Freja Marie Hegelund

Med utgångspunkt i historiska och empiriska beskrivningar av offentliga och privata badanläggningar i Japan undersöker denna artikel kulturella betydelser i japanska badvanor. Genom att undersöka nakenhet och varmt vatten som förmedlare av närhet och intim socialitet i Japan, utmanar artikeln gränserna mellan den privata och offentliga sfären och det intima och sociala. Artikeln visar att badvanor i Japan skapar band både på individnivå och mellan medborgare, och hävdar att bad i Japan är mer än bara bad: genom intim socialitet skapas en imaginär värme och samhörighet mellan människor, vilket är en viktig del av den kulturella sammanhållningen och den nationella identiteten i Japan.

2023-12

Danska

Sidor

Kulturstudier