Vad tycker studenterna? Amanda Fahlgren berättar

Varför sökte du till kandidatprogrammet i Samhällsplanering?

– Jag ville göra något meningsfullt för samhället och jobba mer för att förbättra för människan i stadsbilden. En önskan jag också hade, när jag sökte utbildningen, var att lära mig att se sambanden mellan människans rörelsemönster i samhället och arkitekturen och planeringen. Jag ville se dessa kopplingar och få kunskapen och verktygen som behövs för en väl genomförd planering av stads- och landsbygdsmiljöer.

Vad hade du för förväntningar på utbildningen?

– Jag påbörjade mina studier utan några egentliga förväntningar. Jag kände mig mest förväntansfull och lite spänd över att ha tagit beslutet att börja studera.

Vad har varit roligast på din utbildning än så länge?

Hittills har det roligaste med utbildningen varit känslan av ökad kunskap och förståelse för ämnet. Att genom utbildningen kunna förstå och se omvärlden på ett nytt sätt samt att jag nu lärt mig att sätta mig in i samhällsplaneringens mönster mer. Självklart har alla nya vänskaper och exkursionerna i programmet också varit väldigt givande och roliga.

Vad har varit svårast?

– Jag tror att det svåraste med utbildningen har varit att veta hur ska studera på ett bra och effektivt sätt. Men både utbildningen och universitetet är väldigt bra på att se till att bistå studenterna med hjälp, dels genom studieteknik och hjälp med hur man hittar material och arbetar korrekt med källhänvisning.

Hur ser en vanlig dag ut? Hur är studierna upplagda?

- Dagarna kan se väldigt olika ut men en dag utan schemalagd undervisning ser oftast ut på ett liknande vis. Jag brukar se till att jag hittar en trevlig plats att plugga på, relativt tidigt vid 9-tiden, för egenstudier. Mina favoritplatser för plug är SOL (Språk- och litteraturcentrum) och Sambib (Samhällsvetenskapliga biblioteket). Väl på plats brukar jag inleda dagen med att se vad som står på agendan och vad jag behöver fokusera mer på. Sedan är det lunch, vilket oftast innebär att jag värmer en matlåda. På eftermiddagen blir det oftare lite lugnare plugg och dagen avslutas med en mysig promenad hemåt genom den vackra staden Lund.

Har du några råd eller tips till blivande studenter som funderar på att läsa programmet?

– Mina bästa råd är att inte stressa, ta dag för dag och kanske viktigast; skapa diskussioner med kursare och andra intresserade. Det har gjort att jag fått fler perspektiv, infallsvinklar och mer kunskap om ämnet.

amanda porträtt. foto

Studentporträtt