Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Hanna Bach disputerade nyligen med sin avhandling om sjöfartssektorns väg mot en hållbar omställning

hanna bach i en sal där hon försvarar sin avhandling i kulturgeografi
Foto: Teis Hansen

Vi säger grattis till Hanna Bach som i fredags disputerade med sin avhandling i kulturgeografi, Navigating Sustainable Shipping – Multi-scalar transition dynamics in the maritime shipping sector. Vi passade på att ställa några frågor direkt till Hanna om hennes avhandling.

Varför blev det just sjöfartssektorn? Vad var det med ämnet som intresserade dig från första början?
-Havet, båtar och fartyg, och framförallt segling har alltid varit en stor del av mitt liv, och min främsta motivation för att doktorera var möjligheten att få kombinera mitt intresse för sjöfart med min bakgrund i miljö- och hållbarhetsvetenskap. Under doktorandtiden har jag även utvecklat en fascination för omställningsdynamiker i sektorer som är särskilt svåra att ställa om till fossilfrihet, så som sjöfartssektorn. 

Vilka forskningsmetoder använde dig utav?
- Främst intervjuer, dokumentanalys och observationer i olika kombinationer för de tre studierna som ingår i avhandlingen.
Var det något som överraskade dig under processens gång?
- Att sjöfarten är en sektor som är svår att ställa om till mer hållbara framdrivningsteknologier var uppenbart från början, men ju mer jag har dykt ner i olika aspekter av hur en omställning skulle kunna ske har det blivit mer och mer tydligt hur komplex och svårnavigerad en sådan omställning är.

omslag till hanna bachs avhandling om sjöfartssektorn

 

hanna bachs portättfoto

Detta handlar Hanna Bachs avhandling om:
Hanna Bachs avhandling utforskar de utmaningar och hinder som finns för att sjöfartssektorn ska kunna ersätta fossila bränslen med mer hållbara alternativ. Hanna Bach har tittat på faktorer på global, nationell och lokal nivå som kan ha en påverkan på en hållbar omställning. Studien belyser bland annat att sjöfartssektorn är bunden till starka, globala strukturer och regelsystem som hindrar teknologisk utveckling och innovationer på gräsrotsnivå att slå igenom. Samtidigt är flera starka stater, exempelvis Norge, Sverige och Danmark, drivande inom teknikutveckling, både genom nationell policy och påtryckningsåtgärder inom medlemsorganisationer som t.ex. FN:s internationella sjöfartsorganisation (IMO) som implementerar globala växthusgasregleringar. 

Avhandlingen pekar på att sektorns starka globala struktur både försvårar och möjliggör en hållbar förändring. Institutionella hinder gör det svårt att införa nya policys, samtidigt som de sätter ramar för innovation och nya teknologier. 

Hanna Bachs avhandling belyser två viktiga aspekter som bör tas i beaktning för att bättre förstå hållbarhetsomställningar i sektorer med starka globala regelsystem: vikten av kombinationen av toppstyrda incitament (exempelvis reglering) och botten-upp initiativ som kan driva okonventionella innovationer, samt behovet av ökad intern omställningskapacitet inom väletablerade strukturer så som FN:s internationella sjöfartsorganisation IMO.

Läs avhandlingen i Lunds universitets forskningsportal