Möt vår studentambassadör för masterprogrammet i humanekologi - kultur, makt och hållbarhet (Cps).

Studentambassador Hannah
Hannah, studentrepresentant och masterstudent.

Läs hennes berättelse och chatta med henne via Unibuddy

Varför valde du Lunds universitet?

– Det som lockade mig till Lund från början var den utbildning som jag läser nu. Staden och den svenska kulturen fick mig dock att fastna för universitetet. Lund kändes väldigt likt staden där jag studerade för min kandidatexamen med ett ännu större fokus på miljömässig hållbarhet, vilket är viktigt för mig. Jag hann inte besöka Lund innan jag flyttade in för första gången, det kanske var riskabelt... Men om det var det så var det en risk värd att ta!

Vilka är dina första intryck av ditt program? Uppfyller det dina förväntningar?

– Jag valde programmet eftersom jag tyckte att det var ett av få program inom samhällsvetenskap/miljövetenskap med ett specifikt fokus på hur klassklyftor samspelar med klimatkrisen. Jag ville ta en masterexamen i ett program som var självmedvetet och inte rädd för att brottas med de motsättningar och obekväma ekologiska sanningar som härrör från kapitalismen. Hittills har det uppfyllt mina förväntningar när jag har lärt mig om den oförfalskade sanningen om klimatkrisen; Tillsammans med mina kurskamrater och min akademiska personal har jag lärt mig att hantera känslor som uppstår när jag vet om vad som händer med vår planet, och vi delar kontinuerligt med oss av våra strategier för att skapa den värld vi vill se.

Vilka har varit höjdpunkterna under dina första månader i Lund?

– Javisst, människorna i mitt program. Utöver våra formella kontakttider har vi anordnat många evenemang tillsammans: knytkalas, fika, strandutflykter, vandringar, middagar – listan kan göras lång! De har förgyllt min tid här på så många sätt. Jag har också älskat att engagera mig i nationerna och att vara i Lunds andra politiska rum... som India Däck, ett feministiskt bokcafé!

Vad tycker du om undervisningsstilen i Sverige?

– Jag letade efter ett masterprogram som skulle göra det möjligt för mig att ägna mig åt mina akademiska intressen på fritiden samtidigt som jag hade ett bra socialt liv. Jag skulle säga att undervisningsstilen i Sverige är idealisk för detta. Det finns färre kontakttimmar än vad jag är van vid i Storbritannien, vilket tog lite tid att vänja sig vid, men det hjälper till att hålla mina akademiska strävanden i perspektiv. Sammantaget skulle jag säga att Sverige definitivt har en mindre konkurrensutsatt studiemiljö jämfört med Storbritannien, vilket jag uppskattar väldigt mycket.

Hur internationellt är ert program?

– Väldigt internationellt! Det är en av de saker jag älskar med mitt program! De flesta av mina klasskamrater kommer från andra länder än Sverige. Det har varit en sådan glädje att lära sig om mina vänners bakgrund och intressen, i all deras mångfald! Jag hoppas verkligen att jag kan besöka några av mina klasskamrater under våra semestrar och bjuda in dem till Storbritannien mycket snart.

Vad ser du mest fram emot i ditt program?

– Jag måste säga att jag är väldigt spänd på vad termin 3 kan föra med sig. Vi kan antingen välja valbara kurser eller åka på praktik. Jag är inte säker på vilken jag kommer att välja än, men jag ser väldigt mycket fram emot det – att ha en sådan akademisk frihet är inget jag har upplevt tidigare!

Håll ögonen öppna! En mer omfattande intervju från Hannah kommer att publiceras när hon har avslutat sin första termin i Lund och har fler insikter att dela med sig av om sitt program.

Har du fler frågor till Hannah?

– Jag svarar gärna på alla frågor du kan tänkas ha om programmet, kurserna, studentlivet och livet i Lund och Sverige via Unibuddy-plattformen, där du kan chatta med mig (se nedan). Observera att jag inte kan svara på frågor om ansökningsprocessen, stipendier eller uppehållstillstånd.