TG

Professor emeritus

TG

Dead Landscapes – and how to make them live

Döda landskap – och hur att ge dem liv

• Katherine Burlingame

Dagens hanterande av etablerade kulturarvslandskap har i många fall medfört åtgärder som försvårar en direkt och sinnlig upplevelse av landskapet. Standardiserade rutiner, ett musealt tänkande och en upplevelseinriktad ”disneyfiering” har på olika sätt bidragit till detta. I avhandlingen utvecklas förslag för att återskapa den omedelbara och ibland förtrollande förnimmelse som ett historiskt laddat landskap kan ge upphov till. Det sker genom att presentera en ny landskapsmodell som kombinerar de mer praktiska komponenterna kring plats och historia (eng. ’locale’ och ’story’) i kulturarvshanteringen med strategier som utforskar de känslomässiga och affektiva dimensionerna i en fenomenologiskt tolkad landskapsupplevelse (eng. ’presence’). Modellen utvecklar därmed ett konkret bidrag till landskapsgeografins metodologi. Genom att sammanföra ofta motsatta perspektiv syftar modellen till att blottlägga de olika materiella, symboliska och affektiva lagren i landskapet. Inom kulturarvs- och turismvetenskapen kommer modellen därmed att kunna ge ett bidrag till att kombinera teori och praktik och fungera som ett lättillgängligt och anpassningsbart redskap för att studera komplexiteten i besökarupplevelser i relief mot det historiska landskapets skilda dimensioner. I avhandlingens empiriska del appliceras modellen på fyra kulturarvlandskap som associeras till vikingatid. Resultaten visar att det finns en önskan till konkreta, sinnligt inkännande och individuella möten med landskapet och dess historia. Detta belyser behovet av att motverka de distanserande och avtrubbande krafter som kan finnas i samtida kulturarvshantering och att återuppväcka möjligheter till levande upplevelser i förflutna och nutida landskap.

Engelska

Försvarsplats

Världen, Geocentrum I, Sölvegatan 10, Lund

Opponent