Human Geography

Ola Jonsson

Human Geography

Flytta eller stanna? : Betydelsen av plats och platsförankring för den kvalificerade arbetskraftens internationella migration

• Helene Bogren

Popular Abstract
I takt med att svenska företag har ökat sina utlandssatsningar med bland annat direktinvesteringar på utländska marknader har också efterfrågan av internationell rörlighet bland den svenska kvalificerade arbetskraften ökat. En del av detta behov rör tidsbegränsade utlandsposteringar av svensk arbetskraft på så kallade ’expats-kontrakt’. Ofta utgår samhällsdebatten från en uppfattning om att denna typ av arbetskraft är odelat positiv till att flytta utomlands för att arbeta. Internationell tidsbegränsad migration förknippas med möjligheter och självförverkligande. Denna avhandling ifrågasätter denna uppfattning.

Studien lägger fokus på migrationsöverväganden och förhållandet mellan migration och immobilitet. Syftet är att förstå hur ett antal svenskar som är attraktiva på en internationell arbetsmarknad ser på och funderar kring att flytta utomlands för att arbeta på tidsbegränsade kontrakt.

Studien utgår från ett geografiskt perspektiv med fokus på faktorer som plats, platsförankring, gränser och avstånd. Strävan har varit att alla de funderingar som intervjupersonerna har – även sådana som de inte själva hänför till geografiska funderingar – skall beredas utrymme i analysen. Det gäller aspekter av arbete och privatliv som till exempel karriär, ekonomiska överväganden, den kontext som partner och barn utgör, sociala relationer, samt synen på trygghet och äventyr. Den helhetsbild som intervjupersonen delar med sig av har analyserats genom en geografisk lins, vilket innebär att de kopplas till synen på platser, avstånd och platsförankring.

Studien baseras på två djupintervjustudier. Totalt har tjugosju personer intervjuats. En första intervjustudie, omfattande tolv intervjupersoner genomfördes i Lund under vintern 2004. Den andra intervjustudien genomfördes i Beijing under hösten 2005. Den omfattar femton personer, vilka samtliga är svenskar som vid intervjutillfället bodde och arbetade i Beijing på tidsbegränsade kontrakt.

Resultaten visar på en stor spännvidd i personernas uppfattningar och att plats och platsförankring är centrala i denna problematik.

Meddelanden från Lunds universitets geografiska institution. Avhandlingar

Volym

Doktorsavhandling

Lund University