Nicklas Guldåker

• Richard Ek
  • Nicklas Guldåker
  • Ulf Silbersky

Abstrakt Hantverksbryggerinäringen på Gotland är särskilt vital och omtalad från ett nationellt perspektiv, men innehar inte desto mindre en betydande utvecklingspotential. Syftet med denna studie har varit att skapa en nulägesbild över samt identifiera och analysera nyckelaktörer i hantverksölens värdekedja på Gotland. Analysen stödjer sig på en internationell forskningsöversikt, Michael Porter’s värdekedjemodell och noggranna fältarbeten på Gotland. Analysen har vidare genomförts för att vidare kunna utveckla en behovslista och handlingsplan som underlättar och möjliggör för de gotländska hantverksbryggarna att ytterligare utveckla sin verksamhet och sina produkter samt bli en mer betydelsefull del av det gotländska näringslivet och dess turism- och besöksnäring. Två åtgärder lyser igenom. Den första är en möjlighet att koordinera logistik, transport och teknologianvändning på ett ekonomiskt och miljömässigt bättre sätt. För att detta ska låtas göras behöver hantverksbryggerinäringens transporter, kommunikationer och teknologi-utnyttjande kartläggas geografiskt genom geografiska informationssystem (GIS). Bryggerinäringens värdekedja behöver kartläggas och analyseras geografiskt för att hållbara affärsmodeller kring transporter, logistik och teknologi ska kunna tas fram. Den andra åtgärden är på längre sikt: etablerandet av en bryggerimötesplats som utgör ett regionalt (och på sikt nationellt) centrum för kunskapsdelning och skråmässigt praktiskt hantverkskunnande kring bryggandet av högkvalitativ öl.

• Institutionen för tjänstevetenskap

2020-05-31

Rapport

Lund University

• Social Sciences Interdisciplinary

• hantverksöl
  • Gotland
  • regional utveckling
  • Värdekedja
  • turism
  • besöksnäring
  • mikrobryggeri
  • Michael Porter
  • geografiska informationssystem
  • GIS
  • geografisk analys
  • teknologi
  • logistik

• Hantverksbryggerinäringens samverkan och betydelse för små och medelstora företags tillväxt på Gotland - en förstudie/The craft brewery industry's collaboration and significance for the growth of SMEs on Gotland (2019-2020), Funded by the Swedish Agency for Economic and Regional Growth and Region Gotland.
  • The craft brewery industry's collaboration and significance for the growth of SMEs on Gotland

• ISBN: 978-91-7895-561-9