Nicklas Guldåker

Nicklas Guldåker

En forskningsdatabas över Svenska Bryggerier : En grund för vidare forskning om bryggerinäringens förändringsprocess och identitet

• Kenneth Ravn
  • Nicklas Guldåker
  • Richard Ek
  • Ulf Silbersky

Denna rapport är resultatet av ett projekt vars syfte har varit att bygga upp en forskningsdatabas över och kartera svenska mikro-/hantverksbryggerier verksamma under främst 2000-talet. Sammanställningen har skett genom insamling, systematisering, lagring, analys och visualisering av bryggeridata utifrån geografiska platser. Forskningsdatabasens användbarhet exemplifieras genom analyser med stöd av GIS (geografiska informationssystem) och digitala kartor över svenska bryggeriers geografiska utbredning och koncentrationer över tid samt bryggeriernas rumsliga förhållande till befolkningsrelaterade variabler som folkmängd och utbildningsnivå. Även om fokus har legat på ”mikro”-bryggerier inbegreps även ett antal större bryggerier som möjligtvis ej faller under definitionen mikrobryggeri i databasen. Skälet till detta grundar sig i den potentiella betydelsen dessa kan ha för utvecklingen av övrig bryggeriverksamhet i den specifika regionen. Ett mer lämpligt begrepp är hantverksbryggeri, som vi istället använder genomgående i rapporten i största möjliga utsträckning. En motsvarande forskningsdatabasuppbyggnad har så vitt vi är bekanta inte genomförts i Sverige, i fråga om detaljnivå, utsträckning och geografiska analysmöjligheter. Forskningsdatabasen, de geografiska analyser och resultat som presenteras i denna rapport är långt ifrån uttömmande utan visar mer potentialen inom fältet. Såväl de geografiska analyser som presenteras som forskningsdatabasen i sin nuvarande form skall ses som en väsentlig inspiration för fortsatta studier av svenska bryggeriers förändringsprocess över tid och rum.

• Institutionen för tjänstevetenskap

Department of Human Geography, Lund University

• Economic Geography

• bryggerinäringen