Johan Pries

Biträdande universitetslektor

Johan Pries

Folkparkernas roll som politiska samlingsplatser: Reflektioner kring storstrejken 1909

• Johan Pries
  • Erik Jönsson

Summary, in Swedish

Folkparkerna förstås idag ofta som baser för arbetarrörelsens kulturella projekt. Men allra tydligast under parkrörelsens första tre decennier hade de även en fundamental politiska roll. I denna presentation fokuserar vi på denna roll i ljuset av storstrejken 1909, där parkerna spelade en viktig roll för arbetarrörelsen som tydliga politiska platser på offentlighetens kant. När många andra platser gjordes otillgängliga för politiska manifestationer var det i folkparkerna som arbetare kunde samlas i stora mängder. Men även om parkerna var resurser för arbetarrörelsen bör man samtidigt fundera på hur de påverkade de strejkandes handlingsförmåga. Genom att samla strejkande utanför offentlighetens tydligt konfliktfyllda sfär riktades strejkens energi delvis inåt mot rörelsens självt. Detta kan ses som viktigt både för konfliktens disciplinerade karaktär och att den i stunden verkar uppfattats som mindre hotfull än samtida europeiska strejker, och eventuellt påverkade arbetsköparnas ovilja till förhandling.

• Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi

2022-10-28

Svenska