Ledig Postdoktortjänst i kultur- och ekonomisk geografi

Postdoktor i kultur- och ekonomisk geografi inriktad mot energiomvandling är öppen för ansökningar till och med 15 november 2017.

Härmed utlyses följande tjänst vid Lunds Universitet:

Postdoktor i kultur- och ekonomisk geografi inriktad mot energiomvandling

Anställningen innehåller forskning (minst 80%) och undervisning institutions tjänstgöring (max 20%). Anställningen är i huvudsak kopplad till forskning inom forskningsprojektet Co2mmunity: Co-producing and co-financing renewable community energy projects finansierat av INTERREG-BSR (Baltic Sea Region) (se vidare https://www.wigeo.uni-kiel.de/en/research/research-projects-1/Co2mmunity för en kortfattad beskrivning). Projektet drivs i samarbete med partners från hela Östersjöregionen, inklusive flera praktiserande organisationer i relation till samhällsenergi.
Projektet leds av Kiel University.

Det övergripande målet med projektet är att främja energiutbyggnaden av förnybar energi i Östersjöregionen genom att förbättra förnybara energiacceptans och utvecklingsvillkor via samhällsenergi modeller. Kärnan för att uppnå detta är inrättandet av partnerskap för förnybar energi (RENCOP) i partnerregionerna, som initierar och stöder samhällsenergi projekt.

Den postdoktor som ska anställas förväntas bidra till projektet Co2mmunity i två huvudaspekter: För det första att utföra forskning om processen att initiera och utveckla RENCOPs inom ramen för Co2mmunity-projektet. För det andra att genomföra en vetenskaplig granskning av befintlig kunskap om förare samhällsenergi och hinder. Men inom detta område kommer postdoktorn att ha stor frihet att besluta om forskningsproblem, utveckla teoretiska idéer och välja forskningsmetoder. Postdoktorn förväntas också bidra till andra eventuellt förekommande uppgifter i förhållande till projektet.

Sista ansökningsdag: 15 november 2017

Klicka här för mer information om tjänsten och ansökan