Alf Hornborg

Professor emeritus

Alf Hornborg

Nature and Culture in Prehistoric Amazonia : Using G.I.S. to reconstruct ancient ethnogenetic processes from archaeology, linguistics, geography, and ethnohistory

• Love Eriksen

Popular Abstract
Avhandlingen undersöker sociokulturell och lingvistisk utveckling i det förkolumbianska Amazonområdet, med särskild fokus på perioden 500 f.Kr. till år 1500. Genom att sammanföra och analysera data från arkeologi, lingvistik, etnohistoria, etnografi och geografi i ett Geografiskt Informationssystem (G.I.S.) syntetiserar den stora mängder empiriska data från flera fält för att underlätta rekonstruktioner av förkolumbianska sociokulturella processer i regionen över lång tid och på makronivå. Dessa rekonstruktioner är fokuserade på att identifiera de socioekonomiska och sociokulturella mekanismer som ligger till grund för kulturella och lingvistiska expansionsprocesser och de mönster av etnolingvistisk diversitet som de har gett upphov till. Avhandlingen är således ett inlägg i sedan länge förda debatter kring betydelsen av migration, ekologi, försörjning, handel, språk och etnicitet i sådana processer och erbjuder nya förklaringar till utbredningen av språkfamiljer och etnolingvistiska grupper i Amazonas.

Avhandlingen fokuserar på en av de viktigaste lingvistiska expansionerna i det förkolumbianska Sydamerika, nämligen språkfamiljen arawak. Den identifierar några av de kulturella mekanismer som har präglat interaktionen mellan arawak- och icke-arawaktalande samhällen, med tonvikt på betydelsen av regional integration genom långdistansresor och handel. Ambitionen är att överbrygga de föreställningar om avgränsade och essentialiserade etniska identiteter som har präglat tidigare försök att förklara den rumsliga utbredningen av inhemska språk och typer av materiell kultur. Tonvikten ligger i stället på de olika faktorer som har legat till grund för aktiva processer av etnisk identitetskonstruktion samt på de metodologiska möjligheter som finns att identifiera sådana faktorer och processer vid specifika punkter i tid och rum.

• Humanekologi

Försvarstid

Försvarsplats

Sal Världen, Geocentrum 1, Sölvegatan 10, Lund