Thomas Malm, photo.

The Green Heart: Impressions from the Lund University Botanical Garden

• Thomas Malm
  • Christer Lindberg

Den vackraste platsen i lärdomsstaden Lund är "Botan" - en botanisk trädgård med intressanta växter från jordens alla hörn. I denna praktfullt illustrerade bok tas vi under sakkunnig ledning med på en promenad genom fuktdrypande regnskogar, kryddoftande medelhavssnår och torra öknar, vi slår oss ned vid solspeglande näckrosdammar och beundrar träd som det växer tulpaner på - allt inom murarna kring "Lunds gröna hjärta".

Ord och bild för oss nära kottepalmer, blommande kaktusar, djälvulsnässlor, skunkkallor, insektsätande växter och orkidéer i de mest häpnadsväckande former och färgkombinationer. Samtidigt som vi får veta mycket om växters anpassningar i olika miljöer träder färgstarka personer fram ur historien, inte minst den lundensiska. I växthus och rabatter möts botanik, kulturhistoria, äventyr och ett ständigt skiftande färgspel.

Det gröna hjärtat är ett fyrverkeri av fotokonst och berättarglädje - en önskebok för alla som är intresserade av växter, trädgårdar och historia.

• Humanekologi
  • Socialantropologi