Mottagare av Torsten Hägerstrands Stipendier 2015

Styrelserna i Sydsvenska Geografiska Sällskapet och Torsten Hägerstrands Stiftelse vill härmed meddela vem som får mottaga de utlysta stipendierna från Torsten Hägerstrands Stiftelse 2015. Styrelserna är mycket glada för det stora intresse som framkom i årets ansökningsomgång där 14 ansökningar kom in. Samtliga ansökningar har bedömts av en arbetsgrupp inom styrelserna varefter beslut om fördelning fattats i respektive styrelse.

Mottagare av år 2015 stipendier är:

Karin Lindsjö, Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi, Lunds universitet för återkoppling av tidigare fältarbeten samt kompletterande fältarbeten inom ramen för hennes doktorandprojekt rörande utbildning på grundskolenivå i Tanzania med en speciell uppmärksamhet riktad mot s.k. "Skipped Generation Households", d.v.s. hushåll som drabbats av AIDS-epidemin. Fältarbetet utförs i Iringaregionen i Tanzania.

Hele Kiimann, Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi, Uppsala universitet för kompletterande fältarbeten i Estland inom ramen för hennes doktorandprojekt: Human Niche Construction on Costal Landscapes of North-West Estonia.

Stipendierna kommer att delas ut vi Sydsvenska Geografiska Sällskapets ordinarie medlemsmöte och "Geografsammankomst" den 21 maj, kl. 18 i Sångsalen, Akademiska Föreningen, Lund. Anmälan till sammankomsten görs per e-post till undertecknad - Franz-Michael [dot] Rundquist [at] keg [dot] lu [dot] se (Franz-Michael[dot]Rundquist[at]keg[dot]lu[dot]se).

Mottagare av år 2015 stipendier är: